Verbruik Audi A2 1.4 diesel

Status
Not open for further replies.
M

michiel

Guest
Hoeveel km rijden jullie maximaal met de A2?
Ik heb een reserve tankje gekocht, wil het eerdaags
toch eens uitproberen ... (net zo ver rijden totdat het spul echt op is, kan dit kwaad?)

De brandstof-indicator gaat bij 420km al branden/piepen, redelijk vroeg als je bedenkt dat ik 'm nu tot 580km heb uitgeprobeerd.

Kortom, tot hoeveel km kan ik rijden met een volle tank, bij gemiddeld verbruik?

Michiel
Audi 1.4 TDI - Silver - Open Sky - Climate Control
 
Last edited by a moderator:
Hoi Michiel,

Bij 420 al? Dan denk ik dat jij geen 2003 model hebt, maar een eerdere, met de 32 liter tank? (of in ieder geval 'die kleine').

Ik heb zelf een 2003 model. En daar zou dus 42 liter in moeten kunnen.
Meer dan ruim 38 heb ik er echter nooit in gekregen. Dan staat de meter al onder het laatste streepje! Ik heb trouwens geen BIS. Zoek maar eens op 'DIS' op dit forum, dan vind je wel discussies over dit onderwerp.

Mijn verbruik is gemiddeld zo tussen de 1:18 en 1:19. Als ik heeeeeel netjes rij, en lange afstanden op zeer gematigde en constante snelheid rij, dan kom ik net boven de 1:20 uit. Scheur ik met 140-160 van Hoorn naar Groningen, dan duikt het verbruik naar de 1:16...
Inderdaad, ik vind het verbruik enorm tegenvallen. Ik dacht dat 1:20 altijd haalbaar zou zijn.

Over de piep: ja, vind ik ook vroeg. Ik ga uit van nog zo'n 80 a 100km rijden na de piep. Oftewel nog 4 a 5 liter. Bij mij is dat net onder de 600km, meestal.
Het verste dat ik ooit reed, was deze week, na een tripje Limburg en wat rustig toeren daar: 760km met 37 liter. Da's 1:20.

Leegrijden zou ik niet doen. Want ik neem aan dat voor diesels hetzelfde geldt als voor benzine modellen: de brandstofpomp kan door gebrek aan smering 'verbranden'. Of je krijgt een deel van het vuil onder uit de tank voor je kiezen en verknalt je inspuiting. Dat lijkt het me niet waard.

Groeten!

Edo

--
(2003 Silver 1.4 Tdi Exclusive(SE), black interior, sport seats, heated mirrors, JVC KD-SH909RB cd-receiver, Infinity Kappa 63.1 + Vifa on-dash tweeters, 12" Subwoofer on 300w Amp) and still not chiptuned by Abt, #$%$&!
 
Hi Edo,

Dank voor je uitgebreide antwoord. :)

Ik heb idd de 'kleine' variant, 32 liter. Ik krijg er overigens maximaal zo'n 34 liter in.
(niet wetende hoeveel er dan nog in zit...omdat ik 'm nog nooit 'leeg' heb gereden)
Van BIS/DIS heb ik nooit gehoord.

Misschien komt het inderdaad omdat ik overwegend 140-150 rijd, dat 'ie zo vroeg piept.
Verder heb ik wel een keer gevraagd of de tank niet 'vergroot' kon worden (vervangen door een met een grotere inhoud) maar dat was niet mogelijk.

Dank voor je tips wat betreft leegrijden, ik krijg dan alleen geen idee wat haalbaar is met mijn tankje. Ik tank nu steeds zo rond de 550, dus net als in jouw geval 100-120 km na de 'piep'.

gr, Michiel



Michiel
Audi 1.4 TDI - Silver - Open Sky - Climate Control
 
Last edited by a moderator:
Volgens mijn boordcumputer moet ik ongeveer 700 km op een 32 liter tank kunnen rijden. Is me nog wel eens gelukt ook.
Meestal tank ik al rond de 5 a 600 km maar dat heeft meer met gemak te maken (rij er langs).
Leegrijden is niet verstandig. Het vuil in de tank wordt door een filter opgevangen dat is niet zo erg. Het ergste is dat de pomp niet werkt als er lucht in zit. Je moet je brandstofpomp dan ontluchten. Op een vrachtwagen kan dat met een handpompje waar je relatief eenvoudig bij kan. Bij de A2 moet de motorkap er in elk geval af en dan moet je de pomp zoeken en die handmatig ontluchten.

Succes !

Dennis de Held

Amulet Red 1.4 Tdi
 
Dennis, dank voor de info ... 700 km?? Hij begint hier al bij 420km te piepen. Rond de 550km staat de brandstof-wijzer echt al een tijd op het minimum. En dan gaat er zo'n 31/32 liter in. Misschien ligt het aan m'n rijstijl? :)

Michiel
Audi 1.4 TDI - Silver - Open Sky - Climate Control
 
Last edited by a moderator:
Status
Not open for further replies.
Back
Top