Hallo Nederlanders! VRAAGJE

Status
Not open for further replies.
Ik ben dus van plan om een audi A2 1.4TDI(75pk) als auto van de zaak te nemen.

*Wat is de hoogste snelheid die jullie met een standaard A2 1.4TDI hebben gereden?
*Hoeveel verbruikt de A2 in het dagelijks gebruik?
*Hoe bevalt de A2 in het dagelijks gebruik?
*Kan er uberhaupt wel een fiets in mee als je dat eens wil?
 
Hoi,

De hoogste snelheid is 175 km/h

Geen idee, ik kan meestal zo'n 650/700 km rijden op 33 liter diesel. In de winter verbruikt 'ie fors meer omdat er een bijverwarmer inzit die diesel stookt.

Bevalt prima, lekker makkelijk parkeren en rijdt op de snelweg als een grote auto. Vorig jaar nog aangereden door een Espace, viel me alles mee, wel forse schade (was zijn schuld) maar de auto ving de klap goed op. De auto geeft me een veilig gevoel. Wel is de dode hoek naar voren door de A-stijlen wat groot.

Ja, ik denk van wel maar ik heb het nooit geprobeerd. Als je de achterbank neerklapt dan kan er behoorlijk wat in. Je kan er ook gewoon met 4 mensen inzitten.

Als optie zou ik een winterpakket nemen dan krijg je verwarmde spiegels. En verder vind ik cruise control wel handig net als een navigatiesysteem, maar het is maar net hoeveel geld dat je er aan uit wil geven. Je kan bij Audi aardig wat kwijt aan de optielijst. Ik zou zeggen, kijk wat je graag wil hebben en ga dan uitzoeken of het goedkoper is bij de dealer of aftermarket.

Succes !

Dennis de Held

Amulet Red 1.4 Tdi
 
Hoi Simon,

Goed en leuk plan, een A2 leasen. :) Maar dat antwoord verwacht je natuurlijk ook, in dit forum.
Ik vond hem zelf een beetje duur in de lease, vergeleken met andere (meer gangbare, maar ook saaiere) auto's/merken. Dus verwacht niet een rijk uitgeruste auto voor weinig geld. Maar wel een hele fraaie, echte Audi voor ietsjes meer, dus.

Over je vragen:
- snelheid: met veel moeite/geluk is er wel een ruime 190 op de teller te toveren. Dat komt ongeveer overeen met de gespecificeerde top die Dennis ook noemt. Ik vind dat een niet gechipte TDi wel iets meer moeite heeft om daar aan te komen. Maar door chippen verandert de top verder niet (dat ligt vooral aan de overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak).
- verbruik: in mijn A2 rij ik ongeveer 700km op 37 liter diesel (Dennis' A2 is van een ouder type en heeft de kleine 34 liter tank, tegenwoordig is dat 42 (maar dat krijg ik er niet in!). Hierover zijn trouwens bergen topics in dit forum. Veel mensen rijden veel zuiniger, maar dat hangt natuurlijk af van rijstijl en de gereden wegen. En de voorverwarmer waarover Dennis spreekt, die is bij nieuwere A2 vervangen door een elektrisch type. Verbruikt dus niet rechtstreeks diesel, maar is ook minder krachtig. Heeft ook invloed op verbruik, maar minder.
- dagelijks gebruik: fijne auto. Ik vind hem op de snelweg prettig rijden, maar wel een beetje lichtvoetig. Vooral zijwind is irritant. Maar verder in alle opzichten een hele nette auto. Geen racemonster op het standaard onderstel. De Quattro uitrusting (heeft Dennis dacht ik), is zeer hard, mede door de 17" velgen lage banden. Ik zou wel willen, maar dat kost een lieve duit!
- fiets: geen ervaring mee. Maar ik schat dat als je 1 van de 2 delen achterbank en zitting verwijderd (wat heel makkelijk is) dat je dan wel een fiets kwijt kan. En anders op het dak ermee. Als je geen Open Sky glazen dak neemt, dan kun je dakdragers van Audi zelf (heb ik zelf 2e hands op de kop getikt voor 75 euro) of van bijv. Thule nemen. En daar dan weer de fietsdragers op.

Goede accessoires:
- climate control. Zonder dat heb je m.i. geen A2 ;). Dus neem gewoon dat Exclusive pakket (als dat nog bestaat).
- alle velgen die niet de standaard 15 inch zijn (maar dat is een kwestie van smaak). De audi-velgen zijn gunstig als je ze meeneemt in een pakket. Anders zijn aftermarket velgen wellicht goedkoper. Zeker als je iets heeel anders wilt dan wat audi aanbiedt.
- ik ben heel blij met mijn sportstoelen. Geven een betere zit, zijdelingse steun en hebben een lendensteun.
- sommige mensen zweren bij het Bose audiosysteem. Moet je zelf horen denk ik. Ik ben meer voor afermarktet, hoewel dat dus ietsje lastiger monteren is (vooral vanwege de speakers).
- verwarmde spiegels zijn inderdaad ook zeer nuttig. Daarvoor hoef je niet het hele winterpakket te nemen (weet niet wat dat kost), maar losse spiegels kun je ook altijd achteraf kopen en plaatsen. De bedrading ligt er altijd al. Kost ongeveer dan 85 euro. Winterpakket heeft ook verwarmde sproeiers en koplampreiniging. Vind ik niet zo nuttig.
- chiptuning, als je er van houdt. Ik vond het mijn 880 euro wel waard. Nog meer trekkracht uit de toch al niet vervelende diesel. Altijd lekker. Maar je zou ook de 90pk diesel kunnen bestellen. Is misschien gunstiger in de lease.

En verder? Geen idee. Als je nog vragen hebt: doorzoek zeker dit hele forum, want er is een schat aan info voorhanden. En anders vraag je gewoon nog meer!

Succes!

Edo

--
(2003 Silver 1.4 Tdi Exclusive(SE), 95bhp/235Nm chiptuned by ABT, black interior, sport seats, heated mirrors, JVC KD-SH909RB cd-receiver, Infinity Kappa 63.1 + Vifa on-dash tweeters, 12" Subwoofer on 300w Amp)
 
Ik heb trouwens geen Quattro uitvoering, helaas.

Ik zou wel de diesel nemen trouwens, ik rij weleens in een benzine als vervanger en de diesel heeft echt veel meer trekkracht en een gelijkmatigere loop dan de benzine.
17"velgen zou ik weer afraden omdat de A2 standaard al plankhard is geveerd en met de 17"banden nog harder wordt. Ik vind de A2 het lekkerste rijden op mijn 155 14" winterbanden :)



Dennis de Held

Amulet Red 1.4 Tdi
 
Ah, Dennis, dat meen je niet?
Oh ja, wacht even, A2Rijder heeft de 17" met sportonderstel... jij hebt die mooie rode A2, met de 15" velgen van de exclusive uitvoering.

Anyway, vergeet niet dat recente A2's ietsje zachter zijn geveerd dan de oudere. Mijn A2 diesel op 16" is wel degelijk minder straf geveerd dan een 2001 A2 benzine (met ook 16") waar ik tijden in heb gereden als voorloper.

17" velgen zorgen voor meer 'gebonk', dus hardere klappen bij korte hobbels en richels in de weg. Dan is 15" inderdaad veeeel comfortabeler. Mijn 16" (de tussenweg) kan ik zeker niet oncomfortabel noemen.
Het sportonderstel maakt de veerweg nog iets korter en stugger. Dat komt ten goede aan het weggedrag en overhangen in de bochten (wat mijn A2 toch wel enigszins doet). Combineer je alles dat heb je inderdaad een minder comfortabele auto. Maar die is dan wel meer een 'driver's car'.

Kwestie van smaak!

--
(2003 Silver 1.4 Tdi Exclusive(SE), 95bhp/235Nm chiptuned by ABT, black interior, sport seats, heated mirrors, JVC KD-SH909RB cd-receiver, Infinity Kappa 63.1 + Vifa on-dash tweeters, 12" Subwoofer on 300w Amp)
 
Ja, dat is een feit. Maar het praat zo makkelijk, omdat "Quattro GmbH" nu eenmaal wel het sportonderstel van de A2 regelt/maakt/bedacht. Maar inderdaad, het is geen vierwielaandrijving versie, zoals waar Quattro normaal voor staat.
Maar dat zal Simon, met zijn oer-quattro zelf het beste weten!

--
(2003 Silver 1.4 Tdi Exclusive(SE), 95bhp/235Nm chiptuned by ABT, black interior, sport seats, heated mirrors, JVC KD-SH909RB cd-receiver, Infinity Kappa 63.1 + Vifa on-dash tweeters, 12" Subwoofer on 300w Amp)
 
Leuk deze NL thread moeten we meer doen en niet vertalen voor de Engelsen [24]

Jeff Huisman
GroetenvanJeff.jpg



2000 silver coloured A2
http://www.audi-a2.co.uk/europe5.htm
 
Laten we er dan gelijk maar de langste topic van maken of niet soms?

Wat voor ervaringen hebben jullie met audi buiten de A2 om?
 
Voor mij is het mijn 1e Audi. Reed hiervoor in een sportief uitgedoste (maar niet per se sportief gemotoriseerde) Honda Civic Aerodeck en een Renault Clio.

Audi heeft voor mij altijd een exclusieve en dure uitstraling gehad. Eigenlijk niks voor mij, en dat vind ik nog steeds. Met mijn inkomen hoor je geen Audi te rijden. Maar een A2'tje gaat nog net.

Ik neem aan dat je met 'buiten de A2 om' doelt op de dealers en zo?

Wel, het begon allemaal zo goed, met mijn dealer hier in Hoorn. Enthousiaste verkoper die heel goed met me meedacht en moeite deed om mij een passende A2 'aan te smeren'. De Peugeot dealer met zijn 206 SW maakte hierdoor (en door de A2 zelf natuurlijk) eigenlijk al geen kans meer. Dus die bestelling was zo gemaakt.

Totdat de levering moest plaatsvinden. Op zich was die mooi op tijd. Heel snel zelfs, vond ik. Maar toen bleek dat er bij de fabriek, en bij de importeur en bij de dealer een hele rare fout was gemaakt: ze hadden het voor elkaar gekregen om een 'Exclusive' versie te bouwen (nu Proline) ZONDER climate control. En niemand had het opgemerkt. Niet in de fabriek, niet bij de importeur en pas na een week bij de dealer! Daar snap ik nog steeds niks van.

Ik kon lang en kort discussieren, maar die A2 (mijn A2!) moest terug naar de fabriek. En er zou een complete nieuwe worden gemaakt. Oftwel: verdubbeling van de levertijd! Wat een blunder...

De dealer schoot wel te hulp door mij voor mijn 2 weken vakantie een huur-A2 te geven, maar verder mocht ik mijn eigen auto blijven gebruiken. En die huur-A2 was ook tegelijk de volledige tegemoetkoming van de importeur/dealer. Ik kon dat krijgen, of extra accessoires twv zo'n 700 euro. Jammer jammer jammer.

Wel, lang gewacht dus, en toen kwam mijn huidige A2. Deze was wel volledig, maar....zonder de chiptuning die ik besteld had.
En om dat verhaal kort te houden: de dealer en de importeur lieten zich weer verleiden tot een 6 maanden durende blunder, waarin ik uiteindelijk een aangetekende brief moest versturen naar de rayonmanager van de importeur. Toen pas gingen ze eindelijk een echte actie ondernemen, terwijl ze me daarvoor alleen aan het lijntje hielden met loze beloftes. Man, wat was ik gefrustreerd.
Ze namen mijn A2 in en hadden nog eens 3 weken nodig om de chiptuning er door te krijgen. Da's nu een paar weken geleden. Zucht.

Ik vind dus eigenlijk dat de importeur en hun dealerorganisatie nogal tekort schiet. De dealer alhier klaagt ook over de importeur, maar dat komt hem natuurlijk te goed uit.

Het is dat mijn A2 zo lekker rijdt, en dat het zo'n bijzonder auto is, maar ik ben erg genegen om steeds te denken: dit ook mijn laatste Audi.

Trouwens, mijn dealer is verder heel netjes hoor, met een prima werkplaats (hoewel nog niet echt nodig gehad) en aardige mensen overal, maar de onderliggende organisatie is volgens mij behoorlijk brak. Het zou niet moeten mogen, bij zo'n exclusief merk....

Wil je nu nog steeds een A2, Simon? ;)

--
(2003 Silver 1.4 Tdi Exclusive(SE), 95bhp/235Nm chiptuned by ABT, black interior, sport seats, heated mirrors, JVC KD-SH909RB cd-receiver, Infinity Kappa 63.1 + Vifa on-dash tweeters, 12" Subwoofer on 300w Amp)
 
Ja ik ga nog steeds voor de A2 hoor!

Maar dat zuigt wel dat je zo lang op je A2 heb moeten wachten. Ik hoop dat mij dit niet gaat overkomen. Het mag wel als ze me zolang een RS6 ter beschikking stellen[8D]
 
quote:Originally posted by urquattro83
Het mag wel als ze me zolang een RS6 ter beschikking stellen[8D]

[23] Ja, ik zag al die prachtige TT'tjes ook wel staan in de showroom! Alleen mochten ze me die niet meegeven voor zo lang tijd.

Wat ze dus wel voor me gedaan hebben, is het doorverkopen van hun demo-A2, aan de verhuurder.
Maar ja, die verhuurder valt onder hun eigen holding. Dus dat is vestzak-broekzak, denk ik.

Wees gerust: ik lees vooral dat Audi netjes op tijd aflevert. Vaak zelfs te snel. En dat was bij mij ook zo (2 weken of zo), ware het niet dat die eerste dus terug moest.

Terug naar de A2: heb je de colourstorm modellen al eens bekeken? Achteraf gezien moet ik bekennen dat de gele en rode variant eigenlijk best mooi zijn!

--
(2003 Silver 1.4 Tdi Exclusive(SE), 95bhp/235Nm chiptuned by ABT, black interior, sport seats, heated mirrors, JVC KD-SH909RB cd-receiver, Infinity Kappa 63.1 + Vifa on-dash tweeters, 12" Subwoofer on 300w Amp)
 
Ik heb trouwens wel eens een paar uur een S6 Avant mogen lenen. Ook leuk!

Dennis de Held

Amulet Red 1.4 Tdi
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top