Vinterdäck

Jag letar med "ljus och lykta" på webben efter odubbade vinterdäck, storlek 165/65/15 eller 175/60/15, till min A2:a.
Just nu sitter Blizzad LM 20 på, men de måste bytas och jag tänkte testa ett annat fabrikat. Vad jag förstått är dock utbudet ytterst begränsat. På www.dackonline.se har jag hittat några alternativ, men Gislaved SoftFrost 2, samt andra "testvinnare" går ej att finna.
Nå´n som har nå´t tips? Törs man köpa Michelin Alpine? Det sägs ju vara utformat för mellan- och sydeuropeiska vintrar och inte för de nordiska.

Göran i Falun
 
Last edited:
Vilka vinterdäck kör ni andra A2-ägare på? Dubbat - odubbat? Fabrikat? Erfarenheter? För det är väl inte bara jag som kör på vinterdäck under vintern, eller........ :)

Göran
 
Lite sent kanske, men 185/65-15 passar fint på originalfälgarna. Lite större utbud i den dimensionen. Och hastighetsmätaren visar nu vid verklig fart 100 km/h 97 mot 92 med 175/60-15.
 
Vinterdäck till 1,2tdi

Att hitta vettiga dubbade vinterdäck till 1,2:an var inte det enklaste.
Första vintern körde jag på reservhjulsfälgar från passat, i dimension Ø15" , bredd 3,5", bultmönster 4/100, Inpressningsmått (ET) 40mm och nav Ø57,1mm.
På dessa fälgar passar, däck i dimention 135/70-15, det finns ett regumerat däck i denna dimesion som går att dubba, dock så är bärigheten egentligen för låg till vikten på A2:an.
Numera använder jag 4,5" breda aluminiumfälgar från Opel Agila/Suzuki WagonR, till mina vinterdäck, på dem kör jag odubbade däck i originaldimensionen 145/80-14. På dessa fälgar får man svarva upp centrumet och lägga en plåt mellan, jag har använt 5mm, så att ET-måttet kommer rätt och bromsoket får plats. Om man sätter i nya bromsbelägg, så är jag dock inte säker på att bromsoken går fria.
Hoppas att detta kan hjälpa någon som funderar på att få stil på bilen till vintern.
 
Välkommen. Alltid intressant att läsa om nya lösningar :)
Många A2-ägare strävar efter lite mer gummi för
att få lite komforthöjning. Kör själv med 185/65-15.
 
Östanås: I like the idea....

Sarge: it's about winter tyre solutions for the 1.2.

And very interesting rim solutions. One involving Opel Agila/Suzuki WagonR rims which apperantly need machining to fit and 5 mm spacers to clear the brake calipers. There is a swedish saying. It goes something like this: "You take what you have" I believe we are spot on here.
 
Jag kör förnärvarade på några Semperit SpeedGrip, 185/55 R15.

Det är några äldre däck som jag fick med bilen. Jag har inte hunnit prova dem under ett ordentligt vinter väder men en så länge så är jag nöjd med dem. Dem gör ganska lite oljud. Men det bäste är nog bränsle förbruknigen. Har inte märkt någon höjning jämfört med sommar däcken. Deras svaga punkt är nog komforten, inte dem mjukaste att åka på.
 
Back
Top